Az európai szponzorációs költés elérte a 12,8 ezer milliárdot

A Nielsen Sports friss kutatása szerint a szponzorációs befektetések 2024-ben elérték a 32,9 milliárd eurót, ami 6,6%-os növekedést jelent az előző évi 30,8 milliárdhoz képest. Ez a számok alapján immár a harmadik egymást követő év, amikor a piac dinamikusan bővül: 2023-ban 6,2%-kal, 2022-ben 4,3%-kal.

A sport áll az élen

A sport továbbra is a szponzorációs piac motorja, rekord 23,4 milliárd eurós értékkel, szemben az előző évi 21,9 milliárddal. Ez jóval meghaladja a pandémia előtti 20,2 milliárdos csúcsot. Bár a sporton kívüli szponzorációk (művészet, kultúra, szórakoztatás) még nem érték el a 2019-es szintet, ott is 6,5%-os emelkedés történt, 8,88 milliárdról 9,49 milliárdra. Európa tíz legnagyobb szponzorációs piacából Spanyolország produkálta a legnagyobb növekedést: 19%-kal ugrott 1,62 milliárdról 1,92 milliárdra. Németország megőrizte vezető szerepét 6,21 milliárddal, mögötte az Egyesült Királyság állt 5,57 milliárddal, mindkét piac közel 10%-kal nőtt. A növekedés kulcsfontosságú tényezője a Közel-Keletről érkező sportcélú befektetések növekedése volt, amelyek hozzájárultak a rekordteljesítményhez. Eközben a zene és a művészet területén kötött nagyszabású névadási és kereskedelmi partnerségek segítették a Non-Sport szektor bővülését.

Piaci kilátások

„A szponzorációs iparág 2024-es növekedése, amely túlszárnyalta a pandémia előtti szinteket, jelentős felépülést jelez. A Nielsen Sportsnál ezt egy átmeneti fázisként értékeljük. A piaci átrendeződések — köztük a női és niche sportágak felemelkedése, valamint a technológiai fejlődés — folyamatosan formálják a piacot. Az új lehetőségek okozta fokozódó volatilitás stratégiai agilitást követel: a márkáknak és a jogtulajdonosoknak alkalmazkodniuk kell. Ez a változó környezet stratégiai, adatvezérelt megközelítést kíván, hogy a szereplők kiaknázhassák az új lehetőségeket, és fenntartható sikert érhessenek el” — mondta Samantha Lamberti, a Nielsen Sports ügyvezető igazgatója.

A kutatás, amely a Nielsen Sports közreműködésével készült, a 2025-ös ESA Sponsorship Market Overview jelentésben jelent meg, és jól mutatja az európai szponzorációs piac folyamatos átalakulását és ellenálló képességét. A jelentés szerint a növekedés 2026-ban is folytatódik, amelyet új szórakoztató formátumok, a női sportokba áramló befektetések, valamint a rajongói élményt fokozó technológiai újítások jellemeznek majd.

Az eredeti cikk a The Sponsor oldalán jelent meg.

Vissza a cikkekhez